Krmení fretky

Krmení fretky

BARF

Krmení přirozenou stravou

Vždy jsem byla přesvědčena o tom , že kvalitní granule jsou pro moje fretky to nejlepší co jim mohu dát. Dlouho jsem krmila Pro-Planem pro koťata a maso jsem jim čas od času dala spíš na hraní. Fretky maso štítívě chytly do papulky a utíkaly ho schovat - nejčastěji do záchodků.

Veliká změna u nás nastala ve chvíli, kdy k nám přišly tříměsíční holčičky, které zas odmítaly granule a živily se pouze masem.Dospělé fretky z nějaké chamtivosti začaly maso mladým brát a protože se před nimi nedalo schovat, tak ho začaly jíst. Za pár dnů dospělé fretky  jedly granulky už spíš jen jako pamlsky. Věděla jsem, že samotné maso nebude k tomu aby dostaly potřebné živiny stačit a tak jsem začala hledat informace o přirozené stravě.

Nejvíce informací jsem našla na stránkách a fórech chovatelů koček a jejich praktiky jsem pak přizpůsobila potřebám fretky.

Přirozenou stravou krmím od září 2009, tak se s vámi o své zkušenosti podělím. Na BARF přecházejte pouze v tom případě , že je vaše fretka zdravá.

Šelma, kretá žije ve volné přírodě z uloveného kusu nejí pouze maso, ale i šlachy, kůži, kosti , vnitřnosti a obsah žaludku. Pokud jsem tedy chtěla granulky uplně vypustit , musela jsem jídelníček přizpůsobit tak , aby byl co možná nejpodobnější potravě divokých šelem .

V této době krmím fretečky 2- 3x za den. Častěji jíst nechtějí . V období kdy jsem na BARF přecházela, tak jsem krmila 5- 6x za den.

Maso - by mělo být vždy z ověřených zdrojů. Nejčastěji fretky dostávají hovězí, méně často kuřecí. Příležitostně králíka, kachnu, maso z vysoké nebo skopové. Maso vždy nechám minimálně 24 hodin přemrznout , v mrazáku by ale nemělo být déle než jeden měsíc. Před podáním pak nechávám maso rozmrazit pozvolně. Nikdy nepoužívám na rozmrazení mikrovlnku, která ničí většinu důležitých živin. Fretkám nedávejte masa která se označují jako křehčená. Nedoporučeje se ani dlouhodobé krmení kuřecím.

Maso kterým krmím krájím na kostičky velké asi 1,5 x1 cm. Menší kousky fretky hltají bez kousání, větší kousky schovávají.

Vepřové maso - ještě před pár lety žádný rozumný chovatel vepřovým masem nekrmil. Důvod byl jediný - Aujezskyho choroba. V této době jsou všechny chovy prasat v celé EU na Aujezskyho chorobu testovány a nemoc se v Evropě v chovu prasete domácího velmi přísně hlídá. Choroba je však rozšířena mezi prasaty divokými. Proto nikdy fretkám nedávejte maso z divočáka ! I přes veškeré informace které se mi o zdravotně nezávadném, syrovém vepřovém mase podařilo zjistit, tak mám v sobě zažitou jistou praktiku a vepřovým nekrmím.

Vnitřnosti -  dávám z drůbeže. Jednou týdně fretky dostávají  jedna celá  játra , asi pět  srdíček a pět  žaludků. Zkoušela jsem i hovězí srdce a taky fretkám moc chutnalo.

Kosti - jsou při tomto způsobu krmení nezbytné. Fretka by měla dostat ve své dení krmné dávce asi 25 % kostí. Kosti musí být vždy pouze syrové. Vařením kosti ztvrdnou a pak mohou být pro zažívací trakt velmi nebezpečné.Hodně dlouho si fretky s kostí nedokázaly poradít a tak jsem je nejdříve mlela , pak drtila a stále jsem vymýšlela nějakou idealní přípravu kostí tak , aby byly pro fretky přijatelné . Bylo to ale časově velmi náročné a tak jsme teď u toho , že dostávají jako své první jídlo kuřecí skelet obalený masem který nasekám na menší kousky a s tím si hravě poradí.

Vejce - dávám 1- 2x týdně. V syrové formě je pro fretky stravitelný pouze žloutek.  Bílek nedávám , stravitelný by byl po uvaření.

Tvaroh a mléko - 1x týdně polévkovou lžici tvarohu nebo jogurtu s živou kulturou. Mléko pouze v malém množství 1x týdně a jen to , které je určeno pro kočky.

Ovoce a zelenina - velmi malé množství a s opatrností. Já dávám kousíček papriky nebo okurky jen jednou týdně. Pozor na ovoce a zeleninu která může být ošetřena postřikem. U některých druhů ovoce může být pro fretky nebezpečné i jadýrko - meloun , hroznové víno...

Co  nesmí ? Nikdy nedávejte fretkám nic co obsahuje mouku , sůl a cukr. Nesmí tedy - piškoty, rohlíky, těstoviny, čokoládu, bonbony, šunku a nic podobného, přestože  to fretkám strašně chutná.

 Barf diet  pro fretku v období laktace - v tomto období se snažím fretce co možná nejvíce přidat živočišné tuky. Vypouštím maso kuřecí a nahrazuji ho masem z kachen a hus. Dávám i větší množství tvarohu. Stejným způsobem se dá rychle vykrmit i fretka vyhublá po říji.

Barf diet pro mláďata - fretčí miminka přikrmuji od 21 dne. Začínám masem kuřecím, které je pro miminka snadno stranitelné. Od 28 dne střídám kuřecí s hovězím masem a začímám přidávat velmi jemně mleté kuřecí kosti a  křupky z hovězích žeber. Asi od šestého týdne freťátka dostávají stejné jídlo jako fretky dospělé , ale mnohem častěji.

Přírodní doplňky výživy - 2 - 3x týdně přidávám do jídla Micro mineral od firmy cd Vet a za studena lisovaný Pupalkový olej a Olej z černuchy damašské od stejného výrobce.

Záněty a infekce - preventivně , ale i léčebně je cd Vet Propolis Herbal, který působí v organismu jako přírodní antibiotikum. Propolis považuji za veliký zázrak přírody. Fretkám přidávám propolis do jídla každý den a ještě nikdy jsem neměla ani jednu fretku nemocnou.

Prebiotika- Viyo je vhodný pro zdravé fretky i fretky - rekonvalescenty. Rychle a šetrně doplní energii po prodělaných nemocech a operacích.

U zdravých pomáhá udržet fretku ve svělé kondici. Má příznivý vliv na mikloflóru tlustého střeva , snižování hladiny cholesterolu v krvi, na prevenci infekcí a průjmů. Posiluje imunitu , upravuje trávení a všem fretkám velmi chutná.

 

autor: Jana Žáková (www.majestik.estranky.cz)

 

CO JE TO BARF?

(zdroj: www.manwe.eu)

BARF je zkratka, která se dá vyložit mnoha způsoby  = Born Again Raw Feeders (znovuzrozen krmit syrově),  = Bones And Raw Food (kosti a syrová potrava) , = Biologisch Artgerechte Rohe Futerung (biologicky vhodná syrová výživa), ale pořád znamená to samé - je to metoda výživy masožravých domácích zvířat přirozeným způsobem - tedy syrové maso, kosti a zelenina. Inspirací nám může být jídelníček divoce žijících psovitých šelem, zejména vlka.

 

 

SCHF

Nemyšl

IČO 22894951
č.ú. 3113614002/5500
Předseda: 737 844 289
Bára Pálková
Místopředseda: 792 298 691
Kateřina Puflerová
Plemenná kniha: 723 513 180
Jana Frausová
info.schf@gmail.com
Vytvořeno službou Webnode